Poniedziałek, Maj 28, 2018, 18:47

Często słyszę „Co to za siłownia bez atlasów” albo „Nie zrobisz formy bez ćwiczenia na maszynach”. Niestety wszyscy ci „znawcy”, którzy powtarzają podobne bzdury albo sami nie mają konkretnej sylwetki albo lecą na dopingu i tak naprawdę nie wiedzą co działa a co nie ponieważ środki dopingujące z najgorszego planu treningowego i dietetycznego „robią” najlepszy. Żeby tylko nie zapomnieli zjeść śniadania bo im sił nie starczy na ten morderczy trening na maszynach ;)

Skąd ta moja niechęć do ćwiczeń na atlasach i maszynach stacjonarnych? Na wstępie zaznaczam, że nie jestem im całkowicie przeciwny i nie uważam ich za bezużyteczne. Trzeba natomiast wiedzieć co one dają i jak zaimplementować je do naszego treningu. Żeby to zrozumieć należy zapoznać się z historią pojawienia się tego sprzętu na siłowniach. Pierwotnie były one przeznaczone do rehabilitacji pourazowej. Pomagały ofiarom wypadków w powrocie do sprawności fizycznej aby dalej umożliwić rehabilitacje z użyciem ciężaru własnego ciała, która to dopiero przywraca ludzi do pełnej sprawności jeśli oczywiście uraz nie był na tyle poważny, że pozostawił trwały uszczerbek na zdrowiu. Projektowali je fizjolodzy i biomechanicy aby trening na nich był bezpieczny dla niemal każdej osoby niezależnie od wieku oraz kondycji i sprawności fizycznej. W późniejszym okresie atlasy i maszyny stacjonarne zostały zaadoptowane dla sportowców, a następnie trafiły do publicznych siłowni i klubów fitness.

Zacznę od wymienienia zalet tych maszyn nim się po nich przejadę ;)

- minimalizowanie ryzyka kontuzji wynikającego z niedostatecznej techniki

- pomagają kontrolować ruch i izolować prace mięśni u osób niedoświadczonych

- nadają się do treningu adaptacyjnego dla osób starszych

- wygoda, jeśli to w ogóle można nazwać zaletą…

Zalet jak widać jest tak naprawdę niewiele i nadają się one głównie dla osób początkujących, które dysponują mała siłą i słabą techniką. Teraz moja ulubiona część czyli wady :D

- trening jednopłaszczyznowy, który daje ograniczony wachlarz ćwiczeń w porównaniu do wolnych ciężarów gdzie ćwiczymy w 3 płaszczyznach

- ograniczony zakres ruchu w porównaniu do ćwiczeń na wolnych ciężarach

- ograniczenia wynikające z budowy anatomicznej np. wzrostu ponieważ maszyny (przynajmniej ich większość) nie posiadają regulacji pozwalających na indywidualne dopasowanie pozycji wyjściowej z czym nie ma problemu podczas ćwiczeń na wolnych ciężarach

- ograniczona ilość jednostek motorycznych potrzebna do wykonania ćwiczenia a co za tym idzie mniejsza praca mięśni także tzw. mięśni głębokich odpowiedzialnych za stabilizację i mniejsza ilość spalonych kalorii

- gorsza praca nad koordynacją ruchową

Podsumowując. Zapomnijcie, że zbudujecie siłę i sylwetkę na samych maszynach i atlasach bez ćwiczeń wielostawowych na wolnych ciężarach takich jak: przysiad, martwy ciąg, wyciskanie leżąc, OHP (Over Head Press) czyli tzw. wyciskanie żołnierskie, Push Press czy wszelkiego rodzaju podciągania i wiosłowania, że o rwaniu i podrzucie już nie wspomnę. Warto też dodać jakieś ćwiczenia z treningu funkcjonalnego i rozciąganie żeby nie ograniczać mobilności naszego organizmu. Generalnie tylko na początku naszej przygody z siłownią możemy bazować na ćwiczeniach izolowanych z użyciem maszyn. Nie powinno to trwać dłużej niż parę miesięcy po czym powinniśmy włączyć do naszego planu jak najwięcej ćwiczeń wielostawowych na wolnych ciężarach a maszyny traktować tylko jako dodatek do treningu.

No, dzisiaj krótko, zwięźle i na temat bez przesadnej ilości Waszego ulubionego naukowego bełkotu ;) Pamiętajcie, nie ma opier….nia się :D

Standardowo życzę powodzenia w trenowaniu i trzymaniu diety. Może mnie kiedyś dogonicie ;p

 

PRIMAL!!!


Brak komentarzy.
(*) Pola obowiązkowe
Copyright ©2017 Dawid Zmora, All Rights Reserved.
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem